tirsdag den 28. april 2015

Bleer indeholder uønsket kemi

Tænk har netop lavet en ny test, hvor de påviser, at engangsbleer indeholder uønsket kemi. Et andet populært "grønt" mærke er også fundet mere eller mindre uegnet. Jeg vil ikke sige, at det overrasker mig, men jeg er slemt skuffet. Bleerne, også den "grønne", er næsten udelukkende baseret på fossile materialer og der er ikke meget genbrug eller grønt ved dem.

"Pampers Baby dry, Bambo Nature Maxi og MoltexNature No. 1 Ökowindeln indeholdt dog kun små spor af PAH’er. Stofferne findes typisk i produkterne på grund af en forurening under produktionen."
citat fra Tænk.dk.

Det absolut bedste alternativ til engangsbleer, er stofbleer. Det er desværre ikke længere helt mainstream, men de stiger i popularitet. Folk bliver mere og mere bevidste om uønsket kemi og miljøpåvirkning og dette er manges incitament for at foretage et skifte.
ImseVimse stofble

Vi har netop fået et nyt mærke i engangsbleer, Naty. For få år siden havde jeg forsvoret at have engangsbleer i butikken, men jeg måtte give mig. Efterspørgslen på ægte "grønne" engangsbleer er stor, for det er bare ikke alle, som er til stof. Naty har grundige test bag sig, jeg har set og læst dem selv og så er de testet uafhængigt på Babygearlab, hvor de har fået en 2. plads ud af 24, ikke dårligt!

Naty engangsble


Der er rigeligt med alternativer til engangbleer med uønsket kemi og jeg er sikker på, børnene er vinderne i sidste ende, hvis man vælger at skifte!

Ingen kommentarer: